A nemzetközi reklámiparban rengeteg pénz és tapasztalat gyűlt össze. A spin - doktorok (nem kizárólag, de nagyrészt) ezeket a tapasztalatokat importálták a nagypolitika világába. Az importot persze nem annyira személyek, mint intézmények végezték, de hírre olyan kreatív egyének vergődtek, akikben egy politikus szinte vakon megbízott és ez sikerhez segítette őket. Ha ezt egy spin - doktornak több megbízónál, nemegyszer több országban is sikerült elérnie, sztár vált belőle.
A rendszerváltó Magyarországon is felbukkantak nemzetközileg ismert spin - doktorok, hol több, hol kevesebb sikerrel. A Fidesz hazai autodidakta spin - doktorokkal dolgozott - dolgozik, akik a vezér személyes bizalmának köszönhetik pozíciójukat. A hazai közegre és a vezér személyére alapozó mixük hol sikeres volt, hol nem. Ebben a szakmában a korábbi siker ajánló lehet, garancia nem. A Fidesz esetében azonban ez még tetéződik a feudális jellegű személyességgel is: nehéz kiesni a pixisből és nincs piac, amelyből új spin - doktorokat lehetne kiválasztani.
Hogy egy spin - doktor fogásai, amelyek korábban jól működtek, de egy ponttól csődöt mondanak, azt felismerheti ő maga is és találhat új, sikeres trükköket. De lehet, hogy időn túl ragaszkodik a régi fogásokhoz. Azt is felismerheti (vagy nem) hogy a "termék", amit eladott, vált eladhatatlanná. Ha igen, akkor is kérdés, hogy mennyire megújítható a "termék".
Magyarországon jelenleg nyitott a képlet. A régi recept láthatóan nem hatásos - de ennek okát mindenki csak találgatja. S azt is, mi lesz a "termék" - és a mostani spin doktora további sorsa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése