A 70. évforduló kapcsán hol explicit formában, hol közvetetten, de érzékeny vita folyt a magyar holokauszt - felelősségről. Mi terheli a német megszállást és mi a magyar felelősség? Ha nem köntörfalazunk és/vagy szerecsenmosdatunk, akkor két síkon kell megközelíteni a kérdést: az egyik a magyar állam szerepe, a másik a magyar holokauszt társadalmi környezete.
A magyar állam szerepe az egyszerűbb kérdés: csak preciz történelmi kutatást igényel 1919-től 1945-ig. A társadalmi környezet ennél bonyolultabb dolog. Utólag nehezen kutatható, felvetődik a rész és egész problémája, az aktív és passziv magatartás közötti különbség, továbbá bizonyos normatív elemek se kapcsolhatóak ki. Személyes véleményem szerint egy olyan summázat nehezen vitatható, hogy a holokauszt különböző etapjai nem váltottak ki számottevő ellenérzést a magyar lakosságból.
Ugyanakkor -
másokkal ellentétben - ezt a "nem ellenérzést" mint kortárs nem tekintem
a felelősség részének. Mindenekelőtt azért nem, mert előtte két
évtizeden át tekintélyes személyek fejtettek ki flagráns antiszemita
véleményeket és szorgalmaztak ilyen vagy olyan korlátozásokat,
szankciókat "a zsidókkal" kapcsolatosan. Gondolok itt politikai
nagyságokra csakúgy, mint egyházi vezetőkre, társadalmi méltóságokra
vagy nagyhatású kulturális szereplőkre. A különféle, zsidókat sújtó
rendelkezésekkel való alapvető egyet nem értéshez a velük való tudatos
szembeszegülésre volt, illetve lett volna szükség. Ezt pedig nem lehet
normaként elvárni.
Hóman Bálint személyében mindkét síkon prototípusa a felelősöknek. Egyrészt, mint befolyásos politikus aktív formálója volt a magyar állam "zsidó - politikájának". Másrészt, mint tekintélyes tudományos és társadalmi tényező sok ember gondolkodására hatott. Mindez - személyes véleményekre való tekintet nélkül - aligha vitatható.
Ilyen formán Hóman bármiféle személyes kiválósága a holokauszt - felelősség tekintetében nem enyhítő, hanem egyenesen súlyosbító tényező. Aki ezt vagy tényleg nem érti, vagy nem akarja érteni, az ezzel személyében magára veszi a magyar holokauszt- felelősséget azzal a kortársakkal szembeni súlyosbító körülménnyel tetézve, hogy ismeri az 1944-es végkifejletet. A felelősség magáravételét kétféleképpen teheti meg valaki. Vagy úgy, hogy tagadja a holokausztot, illetve azt ítéletet tagadja, hogy ennek nem lett volna szabad megtörténnie. Vagy pedig úgy, hogy azt ugyan elismeri, hogy ennek nem lett volna szabad megtörténnie, de a felelősség alól eleve, vizsgálódás nélkül felmenti azokat a sokak véleménye szerinti bűnösöket, akik esetében neki pozitív személyes érintettsége van.
Hóman Bálint személyében mindkét síkon prototípusa a felelősöknek. Egyrészt, mint befolyásos politikus aktív formálója volt a magyar állam "zsidó - politikájának". Másrészt, mint tekintélyes tudományos és társadalmi tényező sok ember gondolkodására hatott. Mindez - személyes véleményekre való tekintet nélkül - aligha vitatható.
Ilyen formán Hóman bármiféle személyes kiválósága a holokauszt - felelősség tekintetében nem enyhítő, hanem egyenesen súlyosbító tényező. Aki ezt vagy tényleg nem érti, vagy nem akarja érteni, az ezzel személyében magára veszi a magyar holokauszt- felelősséget azzal a kortársakkal szembeni súlyosbító körülménnyel tetézve, hogy ismeri az 1944-es végkifejletet. A felelősség magáravételét kétféleképpen teheti meg valaki. Vagy úgy, hogy tagadja a holokausztot, illetve azt ítéletet tagadja, hogy ennek nem lett volna szabad megtörténnie. Vagy pedig úgy, hogy azt ugyan elismeri, hogy ennek nem lett volna szabad megtörténnie, de a felelősség alól eleve, vizsgálódás nélkül felmenti azokat a sokak véleménye szerinti bűnösöket, akik esetében neki pozitív személyes érintettsége van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése