A "centrális erőtér" elgondolás totális bukása  (Fb.)
A "centrális erőtér" elgondolás totális bukása
Magyarországon hagyománya van annak, hogy de facto egypártrendszer  működjön parlamentáris formában. Így volt ez a dualista korszakban  csakúgy, mint a Horthy korszakban. A Rákosi rendszer sem szüntette meg  formálisan a pártokat, csak egy nem válaszoló, de a telefonkönyvben  szereplő számmá silányította azokat, a fügefalevelet pedig egy felülről  irányított "népfront" jelentette. Az 1956 októberi napokban a pártok  tömege alakult, de az utolsó Nagy Imre kormány ezekre tekintet nélkül az  1945-48-as időszak kényszerkoalíciós pártjainak delegáltjaiból alakult  meg. A Kádár korszakban vitathatatlanul visszaállt a korábbi  államszocialista képlet, amelyről később Kádár cinikusan úgy  nyilatkozott, hogy a szocializmusban elvileg lehetne többpártrendszer  is, csak Magyarországon "történelmileg úgy alakult", hogy nincs. A  Hazafias Népfront hosszabb pórázra engedése és a képviselői többes  jelölés felbukkanása már - mint kiderült - a rendszer felbomlásának jele  volt.
A rendszerváltás során megint a pártok tömege alakult  meg, de ezek zömét a kerekasztal- tárgyalásokon kialakított választási  rendszer eleve nem engedte a parlamentbe. A parlamenten belül meg  világossá vált, hogy néhány ponyvaregénybe illő fordulat után a kormány -  ellenzék duál az, ami számít. Koalíciós kormányok váltották egymást, de  arra nem került sor, hogy egy kormányzati koalíciós partnerpárt az  ellenzék kormányra kerülése után ott is kormánypárttá avanzsált volna.  Ezt nevezték politikai tömbösödésnek. Ebből csak a radikális jobboldali  MIÉP "lógott ki", amely azonban semmi eséllyel nem rendelkezett  kormányra kerülésre. A választópolgárok elégedetlenségük jeleként rendre  leváltották a kormányon lévő tömböt és helyére megválasztották a  másikat. A 2002-es kormánycsere után Orbán megpróbálta a jobboldalt a  hagyományos pártforma helyett egyszerre lazább de központilag kézben  tartott táborrá szervezni, de ennek az lett az eredménye, hogy 2006-ban  kivételképpen nem került sor a kormányzásban "tömbváltásra".
2006-ban a vereségébe belenyugodni nem akaró Orbán minden, a  törvényesség határát súroló nyílt és titkolt akciósorozattal kísérletet  tett a soron kívüli hatalomra jutásra, de beleütközött abba, hogy egy  EU- tag országban csak egy parlamenti többséggel rendelkező  miniszterelnök alakíthat kormányt. Nem ide tartozik annak végigsorolása,  hogy mi mindent és hogyan tett meg a funkcionáló kormány  ellehetetlenítésére, mint ahogy az sem, hogy a kormány saját " ki nem  kényszerített" hibái mellett hogyan vergődött az ellenzéki szorítás és a  kibontakozó pénzügyi világválság hálójában. Egyre inkább érett az  ellenzék 2010-es várható elsöprő győzelme. Erre nagyon heterogén  politikai és nem politikai belső erők mellett a külföld is számított,  sőt várta ezt.
Mindez alapot adott Orbánnak, hogy 1998-as sejtelmes  "kormányváltásnál több, rendszerváltásnál kevesebb" jelszavát (amelynek  első kormányzása alatt csak árulkodó jelei voltak, de kibontakoztatni  nem tudta azokat) konkrétabb formában is kifejtse. Ez az eddigi,  politikai tömbökön alapuló váltógazdaság felcserélése volt egy de facto  egypártrendszert jelentő "központi erőtérre", amelyhez képest a  politikai jobb- és baloldalon gyenge, kormányzásra eleve képtelen  legális pártok vannak. A 2010-es kétharmados parlamenti Fidesz többség  meg is teremtette volna ehhez a feltételeket és a magyar tradíciók, az  azokból átörökített mentalitás nem is mondott ellen egy ilyen  berendezkedésnek. Orbán ehhez eszközül a mindent gyorsan és erőből  végrehajtott változtatásokat, nemzetközi szinten a gazdasági és  politikai szabadságharcot választotta. Látszólag sikeresen, mert komoly  lakossági ellenállásba nem ütközött és úgy tűnt, hogy a külföldnek sincs  eszköze a tőle sarkosan idegen rendszerváltás megakadályozására egy  EU-és NATO-tag országban. Ebben a tekintetben is mellőzhető az  események, fejlemények felsorolása.
Az erőszakos, és ezzel  mindenfelé sok sérelmet okozó harcmodor mellett a világ- és ezen belül  az európai gazdasági bizonytalanság, növekedési krízis  állandósulása és  a technikai értelemben vett kiugróan rossz hazai kormányzás egyre  inkább elszigeteli az Orbán - csoportot. Hiába a joggal való  visszaéléssel "bebetonozott" alkotmányos és jogi konstrukció, a helyzet  konszolidálhatatlannak bizonyul. Külföldön politikai és befektetői  körökben, valamint a médiában Orbánnak sikerült páratlan egységfrontot  kialakítani önmaga ellen. Igaz, belföldön mindeddig nem bukkant fel  versenyképes alternatív politikai erő. De mostanra már nem csak a  rendszerrel tudatosan szembenálló ilyen - olyan erőkkel kell a  hatalomnak számolnia, hanem a saját táboron belül is egyre több jele van  nem csak a kiábrándultságnak, hanem megjelentek a szembeszegülés első,  gyorsan szaporodó jelei is.
A centrális erőtér gondolatának  megvalósításához, stabilizálásához arra lett volna szükség, hogy bel-és  külföldön egyaránt elfogadják ezt egyedül lehetséges magyarországi  alternatívának, de ezen túlmenően saját tartós boldogulását itthon  mindenki a hatalom kegyéből keresse, külföldön pedig saját érdekeiket  szintén a rendszerhez való alkalmazkodással próbálják érvényesíteni. Ez  irreverzibilis módon nem sikerült az Orbán - csoportnak. Nem tudta  kezelni a mumus szerepre szánt szélsőjobboldalt sem. Egyfelől a  szélsőjobboldal hazai és külföldi ellenségei Orbánban nem a védelmezőt,  hanem a felbujtót látták-látják, másfelől maga a szélsőjobb is  folyamatos eszkalációval reagál arra, hogy Orbán ki akarja sajátítani  témáit, jelszavait.
Hogy mindez hogyan és mikor fog elvezetni  az Orbán rendszer összeomlásához, azt nem tudhatjuk. Éppen ezért nem  reális tisztán politikai szempontból örökösen azt firtatni, hogy jó, de  mi jön utána? Műhelymunkával különféle forgatókönyvekre felkészülni  lehet, de a valóságos feltételek csak akkor válnak világossá, amikor és  ahogyan a bukás bekövetkezik. Az azonban bizonyosság, hogy a központi  erőtér, mint a magyar rendszer stabil tartóeleme a sikertelen  próbálkozások közé sorolható.
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A feleségem és Debreczeni Jóska egyaránt az Orbán rendszeren belüli repedések részletezését hiányolja tőlem. Tehát. Ezek sorában első helyre Orbán népszerűségi mutatójának folyamatos visszaesését teszem. Nyilvánvaló, hogy ma már nagy számban olyanok körében sem népszerű, akik két éve még rá szavaztak. Egy egyetlen személyre épülő autoritér rendszer esetében ez kulcsjelentőségű. Második helyre az állami földek kézen - közön kezeléséből induló eseménysort helyezem, ahol azonnal felcsútiak kerültek elő haszonélvezőként és ezzel felhúzták a zsilipet a jelenlegi rendszer korrupciós és protekciós jellegének közszájra kerülése előtt. A kormánypárti frakciók tagjai és csoportjai is egyre inkább akcióznak bizonyos törvénytervezetek (mindenekelőtt az önkormányzati törvény) ellen. Kaotikussá vált a kormányzati kommunikáció az EU -IMF tárgyalások kérdésében is. Immár nem sikerült tabutémaként kiszorítani a nyilvánosságból a Simicska- érdekkör viharos vagyonszerzését és befolyását a törvénykezésre és a gazdaságpolitikára. És mindezek "koronája" a Schmitt saga a maga sok ágával- bogával. A nyilvánvaló sorozatos tekintélyvesztéssel járó fordulat mellett külön is hangsúlyozni érdemes az alapvetően kormányszimpatizáns akadémiai világ és helyenként a kormánypárt sajtó egyértelmű szembeszegülését a pillanatnyi "vonallal", ahol a retorzió sem biztos, hogy letöri az ellenállást. Kövér és Áder javaslatba hozatala is a megtorlás szándékának jele volt, nyilvános húzódozásuk ezért a központi akarat megkérdőjeleződésének jele. Lehetne még folytatni a sort több mindennel, így a választópolgárokhoz fokozatosan lecsorgó adóemelések és áremelkedések lassú tudatosodásával, a közszolgáltatások folyamatos minőségromlásával is. Az kétségtelen azonban, hogy a téli politikai lejtőn átmenetileg megállt a hatalom. Véleményem szerint ennek oka, hogy a forint némileg visszaerősödött. Ezért a kikerülhetetlen újabb forintgyengülés fogja véleményem szerint hirtelen láthatóvá tenni a rendszer folyamatos belső erózióját.
VálaszTörlésA fatalista a Pandora szelencéje, amiben bentmaradt a remény
VálaszTörlésNyilvánvaló tévedésnek bizonyult az akkori tendenciákat kivetítve a közeli bukást valószínűsíteni. Orbánnak rengeteg dologban váratlan szerencsesorozata kezdődött, amit ügyesen ki is használt. A rendszer alapjai azonban változatlanul labilisak, noha a rendszer eróziója korántsem folyamatos. Ezért egy kívülről érkező sokk bármikor megingathatja a rendszert és a közhangulatban is hirtelen fordulatot idézhet elő. Más kérdés, hogy az így kialakult akutan labilis helyzetet ki és hogyan tudja/tudná kihasználni.
VálaszTörlés