Ameddig be nem következett a történelemben a modernitáshoz
kapcsolódó szekularizáció, isten(ek) akaratának tulajdonították, hogy a világ
olyan, amilyen. A rosszat is kifürkészhetetlen akaratával magyarázták. Az
isteni akarat közvetítésére szinte mindenhol papság vállalkozott. A
keresztény világban - megengedve, hogy vannak esendő papok, de ők ezért vagy
megkapják egyházi, vagy haláluk után túlvilági büntetésüket – semmilyen tapasztalat
nem csorbíthatta az Egyház, mint az isteni akarat kifejezőjének
autentikusságát.
Az isten kegyelméből uralkodó király, a világi hatalom is - ebből következően - végső
soron megkérdőjelezhetetlen volt. Lehettek rossz királyok, lehetett trónharc,
megnőhetett feudális urak hatalma a királlyal szemben, szembe kerülhetett az egyházi és a világi hatalom - ez sem kérdőjelezhette
meg az alapvető felelősségi viszonyokat ( vagyis a hierarchikus engedelmesség
kötelességét) a közember szemszögéből.
A vallás az egyes emberek felelősségét is adottnak vette az
Istennek tetsző életet illetően, s ebben is kilátásba helyezett evilági és
túlvilági büntetéseket. Mindenki felelőssége társadalmi pozíciójának függvénye is
volt és a karitász gyakorlása egészítette ezt ki. A reformáció az egyénin túl a
felelősség kollektív gyakorlását is magával hozta mindenekelőtt a
presbitériumok, de ezen túl a gyülekezetek szintjén is.
Volt azonban a felelősség felépítésének egy ezzel ellentétes
történelmi vonulata is, amely (különféle történelmi korszakokban eltérő
formákban) a városokban jelentkezett, ahol a szabad polgárok választás útján
adták át meghatározott időtartamra a döntések jogát és egyben felelősségét
testületeknek, illetve személyeknek. Ez volt az előzménye egy gyökeresen más
felépítésű, szekularizált társadalomfelfogásnak és a ráépülő különféle
társadalmi rendszereknek, amely immár nem az isteni akaratra hivatkozott, mint
legfőbb instanciára, hanem a népfelség elvére. Ennek keretében is találhatunk
olyan társadalmakat, ahol az erre felhatalmazott polgárok csak a periodikusan
visszatérő választások alkalmával gyakorolják jogukat és felelősségüket és
olyanokat, amelyekben a demokrácia folyamatos társadalmi részvételt jelent,
megosztva a normákat, feladatokat és azok betartatását a választottjaikkal.
Elhagyva az általános sémákat és a modernizálódó Magyarországra
fókuszálva figyelmünket azt látjuk, hogy a feudális berendezkedés a polgárival
sokáig párhuzamosan működött és ezért a polgári felelősség vállalása eleve csak
korlátozott lehetett. A Habsburg ház uralma mind a rendi monarchia, mind a
neoabszolutizmus, mind a dualizmus korában külső adottság volt. A
megkérdőjelezése tett kísérletek gyorsan megbuktak a monarchia túlereje miatt. A
dulalizmus korában e tekintetben kompromisszum született, miszerint az uralkodó
a jogait meghatározott közben átengedte a magyar parlamentnek és az ennek is
felelős kormánynak. Ennek keretei között volt
csak értelmezhető a parlamenttől a kormányon át egészen a lokalitásig minden
hatáskör és minden felelősségvállalás. Ezt a kor embere tudta, így tömegesen
nem kérdőjelezték meg, hogy az országot a Monarchiát hátsó szándék nélkül
elfogadó hegemon kormánypárt irányítja. Ellenzék – akár a Monarchiát megkérdőjelező
is – működhetett, de politikai váltógazdaságról szó se lehetett. Aki ebben a
korszakban hatáskörhöz, felelős pozícióhoz jutott, ezért tipikus módon nem
mutogatott állandóan felfelé, nem hangsúlyozta korlátait és így a felelősséget
se tolta el magától.
A részletek helyett legyen elég arra utalni, hogy a magyar
miniszterelnök Tisza István - noha eleinte ellenezte a hadbalépést - a
háború elvesztését többes szám első személyben jelentette be: eszébe se jutott
a felelősség alól kibújni akarva hatásköre korlátaira utalni. De a háborúban a
sorozottak többsége se érezte úgy, hogy valójában valami idegen akarat vitte őt
(az egyházak által megáldott zászlók alatt) a frontra, amihez neki
tulajdonképpen semmi köze sincs.
Míg tehát a háború végéig a korábbi felelősség-értelmezések
érvényben voltak, addig azért, hogy a vesztett háborúban széthullott az Osztrák-Magyar
Monarchia és a győztesek csak egy megcsonkított területű önálló Magyarországgal
voltak hajlandóak fegyverszünetről, demarkációs vonalakról tárgyalni, az
uralkodó osztályok nem vállalták a felelősséget. Ezzel út nyílt a
forradalmaknak , amelyek hol tárgyaltak, hol fegyveresen harcoltak a
győztesekkel, majd. az idegen katonaság
árnyékában végbement, bizonytalan legitimációjú ellenforradalomnak. Végülis a
Trianoni békét egy király nélküli királyság képviselői írták alá. Hangsúlyozták
felelősségük korlátozott voltát és politikájuk tengelyébe a terület revízióért
folytatott harcot állították. A békeszerződés révén kialakult viszonyokért a
hazaárulónak és gyökértelennek bélyegzett forradalmi rendszerek vezetőit
igyekeztek megtenni, bár ez nem volt akadálya annak, hogy Budapestet bűnös
városként aposztrofálják, ami által a lakosság felelőssége is meg volt
lebegtetve. Az szóba se jött, hogy elismerjék a korábbi uralkodó osztályok és
az akkori törvényes rend felelősségét Trianonért. Így egy, a maga berendezkedésének
ideiglenességét hangsúlyozó hatalom jött létre, amely az alattvalóktól feltétlen
engedelmességet várt el, de saját felelősségvállalását korlátozottnak
tekintette. Így volt ez az inflációs időkben csakúgy, mint utána a konszolidációs években,
a nagy gazdasági világválság alatt és a háborús készülődés idején. A külső
hatalmak akaratából végbement "országgyarapítást" saját
érdemének tudta be, a hadbalépést viszont kényszerűségnek, Kassa tisztázatlan
hátterű bombázására adott válaszlépésnek tekintette. Alsóbb szinteken azonban
ez a "nem ér a nevem" játék nem folyt: akinek hatalma volt, az azt
magától értetődő módon gyakorolta.
A lakosság ugyan alapjában véve elfogadta a Horthy-rendszert, de
utólag visszatekintve ezt már úgy láthatjuk, hogy a mindenkori viszonyokat nem
természetes állapotként élte meg, hanem alkalmazkodott az állandóan változó
viszonyokhoz, amit "azok ott fenn" kialakítottak. Ez maradt érvényben
a német megszállás idején csakúgy, mint Horthy fegyverszüneti proklamációt
követően akkor, amikor a németek a Szálasi-rendszert tették az ország élére,
miközben az ország már háborús hadszíntérré vált. Nem meglepő ezek után, hogy a
vesztes háborúért, a holokausztért és az ország felesleges rommá
változtatásáért se „fent”, se „lent” senki se akarta vállalni a felelősséget.
A háborút követően a fegyverszünet, majd a békekötés megszállással
járt együtt. A domináns viszony ehhez ismét csak az aktív, vagy passzív -
alkalmazkodás volt, akárcsak az államszocialista kísérlethez. Azzal a
különbséggel, hogy a "fordulat" után a magyar kommunista párt
vállalta a teljes felelősséget mindazért, ami az országban történik - noha csak
a vak nem látta, hogy minden fontos, és számos nem fontos lépés mögött Moszkva
áll. Ez vált napnál is világosabbá 1956 őszén, amikor a felkelés első jeleire
már közbeavatkoztak a szovjet csapatok és november negyedikével újra birtokba vették
az egész országot. Ezt követően az, amit később "korlátozott
szuverenitásnak" neveztek, mindennapos valósággá vált. A kádári
konszolidáció is ezen az alapon ment végbe: a lakosság túlnyomó többsége
alkalmazkodott a kialakult helyzethez, cserében viszont a diktatúra
érdekbeszámításos politikát folytatott. Ez lehetetlenült el gazdaságilag
Magyarországon, de a távolról sem érdekbeszámításos politikát folytató egész
szovjet tömbben.
Az erőforrások kimerültével és a nemzetközi viszonyok alakulása
miatt az államszocialista rendszer éppen felelős pozícióban lévő vezetői
belátták a rendszer kiúttalanságát és tárgyalásokba bocsátkoztak a lehetséges
átalakulásról minden potenciális ellenzéki erő ad hoc összetételű
csoportjaival. Ebből lett a nemzetközi helyzet további alakulásának megfelelően
a békés rendszerváltás.
A lakosság többsége szavazataival megadta a lehetőséget a
rendszerváltóknak egy jobb rendszer és a jobb élet kialakításához, akárcsak
ahhoz, hogy a kiútnak megjelölt euro-atlanti integrációhoz csatlakozzék az
ország szuverenitása egy részének feláldozásával. Valójában tehát a választásokon,
népszavazásokon részt vevő állampolgárok
- akárcsak a szavazófülkébe el nem menők - nem felelősséget vállaltak azért,
ami az országban történt és várhatóan történni fog, hanem (ki, mint )
megelőlegezte a bizalmat, alkalmazkodott hozzá, vagy a későbbiek során leváltotta
az egyik garnitúrát és helyére beszavazta a riválist, amelyik ugyanennek a
rendszernek egy jobb változatát ígérte. A túlnyomó többségnek éppen elég
nehézséget okozott az új gazdasági és társadalmi rendszer szokatlan és váratlan
szabályainak, intézményeinek, evidenciáinak rázúduló tömegével megbirkózni
egyéni körülményeinek alakításában. Ehhez járult még az Uniós jog átvételének
kötelezettsége és egy sor új uniós intézménnyel kapcsolatos információ-áradat. Így
eszébe se jutott felelős állampolgárként, másokkal összefogva kezdeményező szerepet vállalni személyes ügyein
túlmutató kérdésekben. Sőt, minthogy rengeteg sérelmét az állam, a hatóságok
okozták és minden lépésénél a politikával találhatta magát szemközt, védelmet,
kárpótlást és sorsa jobbra fordulását ismét csak az államtól várta. Ennek a
pártok választási ígéreteikben és az uniós pénzek csodatevő hatásának
felvillantásával elébe is mentek, Minderre úgy került sor, hogy sem a
parlament, sem a kormányok, sem az önkormányzatok, sem az ügyészség és a
bíróságok nem tudtak működésükkel bizalmat kelteni maguk iránt
2010-ben a győztes a mandátumok 2/3-át birtokolva a bianko felhatalmazást egy új rendszer
kialakítására használta ki. Legitimációs igénye talányosan zavaros volt: a
választói akaratra való hivatkozás keveredett valamiféle forradalom
emlegetésével, továbbá nem konkretizált történelmi jogokra való hivatkozással,
tetejében pedig kiegészült vallási- teológiai utalásokkal is. Szavazóit ez sem
háborította fel. A közvélemény-kutatások tanúsága szerint az új kormányhoz
fűződő remények meghiúsulása miatt az évek során erősen leapadt ugyan a
kormányzat szavazóbázisa, magát a kialakított új rendszert (amelynek mibenlétét
a választók nem azonosítják) csak egy kisebbség támogatja, de nincs jele annak
sem, hogy tömegek fordulnának aktívan szembe a minden jogot és intézményt kisajátító
hatalommal. S itt a hangsúly az "aktívan"-on van. Ez ugyanis azt
jelentené, hogy sokan felelősséget vállalnának azért, hogy minden erejükkel megbuktatják ezt a
rendszert. A történelmi tapasztalatok alapján ez nem is várható el tőlük. Ha az
urnáknál lehet leváltani a kormányt - az igen, de tömeges aktív
felelősségvállalás - az nem. A regnáló hatalom ezzel szemben – szinte kihívó
módon - minden felelősséget magára vett a politikai rendszerét illetően és számos különféle tekintéllyel, erőközponttal harcba keveredett. Annak
bármilyen következményeivel együtt.
Esetleg érdemes lenne tisztázni, hogy milyen értelemben "vett magára minden felelősséget". Mert én főleg a felelősség áthárítást látom (mindenről Gy., az EU, a felelőtlen autósok, a liberális összeesküvés, meg a nem együttműködő állami alkalmazottak tehetnek)
VálaszTörlésHa a politikai propagandát nézzük: igazad van, mindenért másokat okolnak, másokra akarják hárítani a kudarc felelősségét. Tovább megyek. Ha az Unióval való vitákat nézzük, ott is az egyik eszköz, hogy kint nem értik, mit (nem) olvasnak, illetve, hogy jönnek a jogászaik, oszt jónapot.
VálaszTörlésAmiről én beszélek, mint felelősségvállalásról, az az, hogy az Alaptörvényük szelleméért, a nyugati mainstreammel való szembefordulásért, az unortodox gazdaságpolitikai vonalvezetésért, a Horthy korszakhoz való visszanyúlásért, az államosításokért, a centralizációért, a hatalomkoncentrációért, a határokon túli magyarokkal való irredenta - szagú politizálásért nem kenhetik és nem is kenik másra a felelősséget. Így ezek jövőbeni következményei is a számlájukat fogja terhelni.