2012. június 21., csütörtök

A protofasiszta Prohászka Ottokár

Kiforratlan címke a protofasizmus, de megkerülhetetlen. Nem vagyok a kérdés szakértője, ahogy Prohászka munkásságáé se. Az viszont a napnál világosabb számomra, hogy ami a két világháború között sok országban szárba szökkent, és jobb híján fasisztaként azonosítunk, annak előzményei azok a háború előtti jobboldali uralkodó rendszerekkel is szembeforduló militáns autoritér ideológiák és politikák, amiket később - szintén jobb híján - gyüjtőszóval protofasizmusnak szoktunk nevezni. Tehát nem a semmiből bukkantak elő sem ideológiaként, sen tömeggyilkos politikaként a fasisztaként minősíthető jobboldali diktatúrák, nem puszta válaszok voltak a közelmúlt fejleményeire.. A protofasiszta körbe általában nagyhatású, saját korukban "modern" és sokirányban kritikus figurákat szokás elhelyezni, akiket később vagy a zászlajukra tűztek a hatalmon lévő "fasiszták", vagy nem, vagy kiemeltek munkásságukból ermblematikus elemeket, vagy nem, de a protofasiszták által előkészített termőtalaj mindenképpen nekik termett.

Magyarországon vita tárgya, hogy kik voltak egyáltalán "a fasiszták" és szeretik ezt a németek kegyéből országló, az utolsó pár hónapban véreskezű bandáiról közismert Szálasira korlátozni. .De Prohászkának ebben is "peche" van:  Szálasi megkülönböztetett ideológiája, a hungarizmus, az ő szellemi terméke volt. Pedáns elemzők persze kimutatják, hogy az a hungarizmus nem azonos ezzel a hungarizmussal - de mikor van teljes átfedés a kiinduló gondolat és a magvalósult gyakorlat között? Ahogy az egyértelműen Prohászka elméletéhez és politizálásához köthető numerus clausust is lehet körülszövögetni mindenféle magyarázkodással, de történelmileg az a vonulat valósult meg markánsan, amely egyértelműen összeköti a numerus clausust a holokauszttal. És ebben - ha másban nem is - direkt szerepe van Prohászka munkásságának életében és könyveiben: a középosztály és az iskolázottak azért nem találtak, nem is találhattak idegent, megakadni, felháborodni valót a különféle fasiszta politikai stációkban, mert korábban gondolatilag őket is megérintette a protofasiszta ideológia egyik vagy másik prominense.

A rendszerváltás utáni magyar jobboldal eleinte óvatos volt, igyekezett olyan "hősöket" keresni, akik a 40-es években már nem működtek . Ezeket is próbálták körbreszövögetni magyarázkodásokkal, hogy ez nem egészen az, az értékeiket kell látni nem a hibáikat, hogy sok mindent félreértett a kor és az utókor az illetővel kapcsolatban. Ezek közé a "hősök" közé tartozott Prohászka is. De mostanra már egyre inkább nyílt sisakkal vállal a magyar szélsőjobboldal mindent és mindenkit - az úgynevezett mérsékelt jobb hallgatása, vagy asszisztenciája közepette. Így a Prohászka - problematika is új megvilágítást kap. Annál is inkább. mert a hivatalos egyház életében is problematikus viszonyban volt püspökével : ennek útját jelzik vatikáni indexre tett művei, belső vitái püspöktársaival és boldoggá avatásának mellőzése. Akik tehát ma elszánt harcosai a Prohászka - kultusz terjesztésének, egyben - mintegy mellékesen - ma is részesei az irányzatok harcának a mai magyar katolicizmuson belül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése